غربالگری-پیش-از-تولد

غربالگری پیش از تولد؛ جهت بررسی تمامی اختلالات کروموزومی جنین

غربالگری پیش از تولد از جمله تست های مهم قبل از تولد و تست های تشخیصی است که اطلاعات ارزشمندی را در مورد سلامت کودک ارائه دهند.

با اینکه دوران بارداری دوره بسیار شیرینی است، ولی گاها با نگرانی و اضطراب همراه است. درحالی که اکثر نوزادان سالم به دنیا می آیند، با این حال مهم است که پیش از تولد اطلاعاتی درباره سلامت جنین خود داشته باشید. غربالگری پیش از تولد جهت بررسی سلامت، وضعیت جنین و بررسی نقص های مادرزادی جنین بسیار مناسب است.

غربالگری-پیش-از-تولد

انواع غربالگری های پیش از تولد

انواع تست های غربالگری پیش از تولد عبارتند از:

1. تست غربالگری سه ماهه اول:

در طول سه ماهه اول بارداری پزشک یک آزمایش خون و یک سونوگرافی جهت اندازه گیری میزان فضای خالی در بافت پشت گردن نوزاد (شفافیت نوکال) تجویز می کند. در سندروم داون و در برخی شرایط دیگر، شفافیت نوکال بزرگتر از حد معمول است.

در آزمایش خون در غربالگری سه ماهه ی اول بارداری، سطح 3 یا 4 هورمون (یا پروتئین) در خون اندازه گیری می شود.

PAPP-A: این پروتئین توسط جفت تولید می شود.

hCG : در طی بارداری توسط جفت تولید می شود.

AFP: این پروتئین توسط کبد کودک تولید می شود.

PIGF: این پروتئین توسط جفت تولید می شود.

2. تست غربالگری سه ماهه دوم:

در طول سه ماهه دوم بارداری، پزشک آزمایش خون دیگری به نام quad screen را تجویز می کند. این آزمایش سطح 4 هورمون ( آلفا-فیتو پروتئین (AFP)، گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG)، استریول غیر کونژوگه (UE3) و Inhibin A) را در خون اندازه گیری می کند. همچنین این آزمایش می تواند به تشخیص نقص لوله عصبی – ناهنجاری های جدی مغز یا نخاع کمک کند.

3. غربالگری DNA بدون سلول:

این آزمایش خون DNA جنین را در جریان خون مادر بررسی می کند تا احتمال افزایش بروز مشکلات کروموزومی خاص مانند سندروم داون را بررسی کند. همچنین این غربالگری می تواند اطلاعاتی در مورد جنسیت نوزاد و گروه خونی Rh ارائه دهد.

غربالگری سه ماهه ی اول بارداری برای چه افرادی مناسب نیست؟

تصمیم گیری در مورد انجام غربالگری در سه ماهه اول بارداری به عوامل مختلفی از جمله سلامت فردی، سابقه پزشکی و ترجیحات شخصی بستگی دارد. مشورت با پزشک خود در این زمینه ضروری است. با این حال برای افرادی جهت داشتن شرایط پزشکی زیر توصیه نمی شود. شرایطی چون:

  • حاملگی های چندقلو
  • حاملگی مولر
  • چاقی مادر
  • تداخل با درمان ها یا مداخلات پزشکی
  • سه ماهه ی اول بارداری
  • بارداری به روش (IVF)

تست غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT)

NIPT یک آزمایش خون است که دقت بیشتری نسبت به اولین آزمایش غربالگری پیش از تولد در بارداری دارد. این آزمایش به مادرانی پیشنهاد می شود که در تست های غربالگری قبلی احتمال بیشتری برای ابتلا به سندروم داون، سندروم ادواردز یا سندروم پاتاو در نوزادشان تشخیص داده شده است.

غربالگری سه ماهه ی دوم (STS)

STS یک آزمایش غربالگری برای تریزومی 21 و تریزومی 18 است که شامل آزمایش خون در سه ماهه دوم بارداری می شود (تریزومی به این معنی است که فرد مبتلا به جای دو نسخه، سه کپی از یک از کروموزوم دارد). تست غربالگری STS محدودیت هایی دارد. مشکلات رشد جنین را نشان نمی دهد و صرفا جهت بررسی تریزومی 21 و 18 قابل انجام است.

برای بررسی بهتر نتایج این تست، سونوگرافی نیز در کنار این تست انجام می شود.

غربالگری-پیش-از-تولد

غربالگری دوم بارداری چه زمانی انجام می شود؟

دومین غربالگری پیش از تولد در هفته 14 تا 20 بارداری انجام می شود. با این حال برخی متخصصین معتقدند که بهتر است که این تست بین هفته های 15 تا 17 بارداری گرفته شود.

تست غربالگری پیش از تولد را کجا انجام دهیم؟!

با حضور در مطب دکتر محبوبه غریب لکی، می ‌توانید بدون نیاز به مراجعه به مراکز دیگر، از خدمات کامل سونوگرافی و غربالگری‌ پیش از تولد در طول دوره بارداری بهره‌ مند شوید. در این مطب، با استفاده از تجهیزات پیشرفته سونوگرافی، اطلاعات دقیقی از جمله تصاویر سه بعدی نوزاد و اندازه ‌گیری جزئیات مهم در فرآیند رشد جنین در اختیار شما قرار می ‌گیرد. همچنین، غربالگری‌ های جاری با بهره‌گیری از تکنولوژی مدرن، امکان تشخیص زودرس نوزادانی با اختلالات کروموزومی را فراهم می ‌کنند.

سوالات متداول غربالگری پیش از تولد

غربالگری پیش از تولد چیست؟

آزمایش غربالگری شامل آزمایش خون و سونوگرافی می شود و هدف از این آزمایش این است که نوزاد از نظر خطر برخی نقایص مادرزادی مانند سندروم داون و نقایص قلبی مورد بررسی قرار گیرد.

غربالگری پیش از تولد چه زمانی انجام می شود؟

تست های غربالگری قبل از تولد معمولا در سه ماهه اول یا دوم ارائه می شود.

چه کسانی نباید غربالگری سه ماهه دوم STS را انجام دهند؟

کسانی که؛
o  در سه ماهه اول بارداری هستند و می توانند سونوگرافی نیمه شفاف انجام دهند.
o  قبلا یک نتیجه کم خطر از آزمایش غیر تهاجمی قبل از تولد (NIPT) دریافت کرده اند.o  انتظار بیش از یک نوزاد (دوقلو، سه قلو و …) را دارند.

   

·  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط