بارداری و زایمان بعد از لابیاپلاستی

بارداری و زایمان بعد از لابیاپلاستی آیا امکان پذیر است؟

بارداری و زایمان بعد از لابیاپلاستی یکی از نگرانی های کاندیدای این عمل است و برخی از بانوان تصور دارند که باید این جراحی را بعد از آخرین زایمان انجام دهند تا فرم لابیاها تغییر نکند و به حالت اولیه خود باز نگردد. در این مقاله به طور کامل در این مورد برای شما صحبت کردیم و با خواندن آن متوجه می‌شوید که چه زمانی مناسب ترین دوره برای انجام این عمل ترمیمی ناحیه تناسلی است.

بارداری و زایمان بعد از لابیاپلاستی

بارداری و زایمان بعد از لابیاپلاستی

بارداری و زایمان بعد از لابیاپلاستی یکی از اقدامات طبیعی بانوان است که به طور کلی مشکل خاصی برای بانوان ایجاد نمی‌کند. بارداری بعد از لابیاپلاستی ممکن است که موجب تغییر فرم این ناحیه شود و این مورد تقریبا موقتی است و نیاز به ترمیم بعد از زایمان وجود نخواهد داشت؛ زیرا با گذشت زمان، تمامی تورم و التهابات از بین می‌رود و به فرم قبلی باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: مهم ترین علت های تیره شدن واژن

به طور معمول باید جهت اقدام به بارداری و زایمان بعد از انجام لابیاپلاستی چندین ماه صبور باشید تا بهبود لابیاها به طور کامل انجام شود و زخم های جراحی ترمیم شوند و جای بخیه ها بهبود یابد و در دوران بارداری و زایمان با کشش پوست دچار عوارض نشوید.

دلایل لابیاپلاستی قبل از بارداری و زایمان

دلایلی که می‌تواند زنان را به انجام لابیاپلاستی قبل از بارداری و زایمان سوق دهد، عبارتند از:

✔عدم اعتماد به نفس: برخی زنان از شکل و اندازه لابیا‌های خود ناراحت هستند و اعتماد به نفس پایین دارند. قبل از بارداری و زایمان به دلایل ظاهری مثل عدم رضایت از شکل و اندازه لبهای بیرونی داخلی خود، اقدام به لابیاپلاستی می کنند.

✔داشتن زایمانی راحت: گاهی لابیاها آنقدر پهن و بزرگ هستند که حتی فرآیند زایمان طبیعی را با اختلال مواجه می‌کنند؛ زیرا ممکن است که لابیاها سطح دهانه واژن را بپوشانند و دکتر زنان دسترسی درستی به دهانه واژن برای خروج نوزاد نداشته باشد و خونریزی بیشتری در این نوع زایمان رقم بخورد.

بیشتر بخوانید: افراد مناسب برای جراحی لابیاپلاستی

✔عدم راحتی در برقراری رابطه جنسی: برخی زنان به دلیل اندازه لابیاماژور های خود، در زمان رابطه جنسی احساس ناراحتی می‌کنند و در زمان اقدام به بارداری دچار مشکل می‌شوند. لابیاپلاستی قبل از اقدام به بارداری می‌تواند به آن ها کمک کند تا احساس راحتی بیشتری در زمان جنسی داشته باشند.

بارداری و زایمان در چه حالتی بر نتیجه لابیاپلاستی تاثیر می گذارد؟

بارداری و زایمان می‌توانند بر نتیجه لابیاپلاستی تاثیرات متعددی داشته باشند:

کشیدگی بافت‌های واژن:

در طول بارداری، بافت‌های لابیا ممکن است به دلیل کشیدگی و تمدید طولی زیادی تحت فشار قرار بگیرند. این کشیدگی می‌تواند منجر به تغییر شکل و اندازه لبهای بیرونی داخلی شود.

مهم***زایمان طبیعی موجب پارگی پوست لابیاها نمی‌شود و این تصوری کاملا اشتباه در بانوان است. ***

تمدید بافت‌های واژن :

زایمان طبیعی ممکن است باعث تمدید و ترکیب مجدد بافت‌های لابیا شود. این تمدید می‌تواند باعث ایجاد تغییرات شکلی و ساختاری در لبهای بیرونی داخلی شود.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی و بارداری

شکل‌دهی به‌دلخواه:

زایمان و بارداری ممکن است باعث تغییر شکل لبهای بیرونی داخلی شود که در نتیجه ممکن است زنان تمایل داشته باشند با لابیاپلاستی ترمیمی شکل مطلوبی را بازیابی یا به‌دست آورند.

بارداری و زایمان بعد از لابیاپلاستی (2) (1)

آیا می توانم بعد از لابیاپلاستی زایمان طبیعی داشته باشم؟

زایمان طبیعی بعد از لابیاپلاستی هیچ مشکلی برای فرد ندارد؛ زیرا این جراحی بر لابیاها که اندام های بیرونی ناحیه تناسلی هستند، انجام می‌شود. زایمان طبیعی بیشتر بر دهانه واژن تاثیر دارد؛ اما به طور کلی این مورد را در نظر داشته باشید که ممکن است فردی که لابیاپلاستی انجام داده باشد حین این نوع زایمان بیشتر درد بکشد؛ زیرا به هر حال با کشیدگی دهانه واژن، نواحی بیرونی مانند لابیا ماژور و لابیا مینور ها هم دچار کشیدگی می‌شوند و درد بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تفاوت زایمان طبیعی و سزارین

آیا بعد از زایمان طبیعی به لابیاپلاستی ترمیمی نیاز داریم؟

لابیاپلاستی ترمیمی یک روش جراحی است که به منظور تغییر شکل و اندازه لبهای بیرونی داخلی وجود دارد. این روش معمولاً به منظور اصلاح لبهای بیرونی داخلی زنان پس از زایمان یا به علت عوامل دیگری مثل پیری یا تغییرات وزن انجام می‌شود. اگر پس از زایمان طبیعی احساسی از نقص یا ناهنجاری در لبهای بیرونی داخلی داشتید که باعث افزایش ناراحتی یا عدم راحتی شما می‌شود، ممکن است بخواهید به لابیاپلاستی ترمیمی فکر کنید.

تصمیم نهایی برای انجام این روش باید با مشورت با پزشک شما و بر اساس وضعیت شما و نیازهایتان گرفته شود. همچنین، مهم است که اطمینان حاصل کنید که جراحی انجام شده توسط یک پزشک مجرب و با تجربه در زمینه لابیاپلاستی انجام شود و تمام جوانب و مخاطرات این روش را قبل از تصمیم‌گیری درک کنید.

امکان انجام لابیاپلاستی در دوران بارداری وجود دارد ؟

عمل لابیاپلاستی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. بارداری یک دوران حساس است که بدن زن تغییرات زیادی دارد. انجام هر گونه جراحی زمانی که زن باردار است ممکن است به خطر او و جنینش بیافتد. همچنین، با توجه به تغییراتی که بارداری در بدن زن ایجاد می‌کند، نتایج لابیاپلاستی ممکن است متفاوت و پایدار نباشند.

بیشتر بخوانید: لابیاپلاستی با لیزر

در صورتی که زنی قصد دارد بعد از زایمان لابیاپلاستی انجام دهد، بهتر است انتظار بگذارد تا بعد از اتمام دوران بارداری و پس از بهبود کامل بدن، این جراحی را انجام دهد. با این روش، خطراتی که ممکن است برای جنین و مادر به وجود بیایند کاهش می‌یابد و نتایج بهتر و پایدارتر خواهد بود. با این حال، همچنان مهم است که تصمیم در مورد انجام لابیاپلاستی پس از زایمان نیز با مشورت با پزشک تخصصی گرفته شود.

نتیجه گیری

بارداری و زایمان بعد از لابیاپلاستی یک امر عادی و طبیعی بوده و نیازی به نگرانی مداوم وجود ندارد. برای اینکه به عوارض این جراحی قبل از بارداری و زایمان خود دچار نشوید حتما آن را توسط جراح خوب انجام دهید. در زمان مراجعه برای انجام این جراحی، اگر قصد بارداری دارید حتما به جراح خود اطلاع دهید تا در صورت نیاز راهنمایی لازم را به شما ارائه دهد.

سوالات متداول

آیا لابیاپلاستی قبل از بارداری و زایمان تاثیری بر روی قابلیت باروری دارد؟

لابیاپلاستی قبل از بارداری و زایمان به طور مستقیم هیچ تاثیری بر روی قابلیت باروری ندارد. این عمل جراحی بر روی لب‌های بیرونی دستگاه تناسلی زنان انجام می‌شود.

آیا لابیاپلاستی قبل از بارداری و زایمان می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد؟

همانند هر جراحی دیگری، لابیاپلاستی هم عوارض جانبی خفیفی دارد اما عوارض جانبی در این جراحی نسبتاً نادر هستند و در صورت انجام آن توسط یک پزشک ماهر و با رعایت دقیق روش‌ها و تکنیک‌های جراحی، خطر عوارض به حداقل مقدار ممکن می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط