تعیین-جنسیت-جنین

تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری با چه روش هایی امکان پذیر است؟

یکی از دغدغه‌های انسان از ابتدای تمدن تا حال، دانستن و حل مسئله تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری بوده است.

در این مقاله بطور مفید به عوامل تاثیرگذار در جنسیت جنین پیش از بارداری می‌پردازیم، شما را با روش‌های علمی و غیرعلمی آشنا کرده و اطلاعات جالبی را درباره جنسیت جنین درمیان می‌گذاریم. پس این مطالب را از دست ندهید.

تعیین-جنسیت-جنین

تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

قبل از صحبت کردن درباره‌ی تعیین جنسیت باید بدانیم که جنسیت توسط ترکیب و لقاح دو سلول کروموزومی به نام های X و Y رخ می‌دهد. اگر کروموزوم‌های ترکیب شده XX باشند جنسیت فرزند دختر خواهد بود و اگر سلول حاصل لقاح XY باشند، جنسیت فرزند نیز پسر خواهد بود. خوردن مواد غذایی قبل از بارداری تاثیر بسزایی در جنسیت جنین دارد. کروموزوم‌های x مقاومت بیشتری نسبت به کروموزوم‌های Y دارند. این کروموزوم ها همواره در روش‌ طبیعی شانس بیشتری دارند تا به جنین تبدیل شوند. بیماری‌های زیادی  توانایی جلوگیری از بارداری را دارند. پس باید به درمان بیماری‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

در روش‌های امروزی لقاح به طور انتخابی و خارج از رحم صورت می‌گیرد، سپس سلول تشکیل شده در محیط آزمایشگاهی به بدن مادر منتقل می‌شود.

روش های تعیین جنسیت جنین 

بسیاری از زوجین پیش از بارداری تمایل به تعیین جنسیت جنین دارند. تعیین جنسیت جنین پیش از باردرای با روش های مختلفی امکان پذیر است. این روش های صد در صد در تعیین جنسیت نقش ندارند، ولی موثر هستند .

روش علمی تعیین جنسیت جنین

با پیشرفت علم و تکنولوژی  روش‌هایی ابداع شد که احتمال موفقیت در تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری به میزان بسیار زیادی بالا برد. در قسمت سعی داریم شما را با روش های IUI , PGD  و IVF آشنا کنیم.

PGD یا تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی:

PGD یا تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی، یک روش آزمایشگاهی است که برای انتخاب جنین بر اساس جنسیت  انتخاب شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، تخمک و اسپرم در آزمایشگاه با یکدیگر بارور شده و سپس متخصص یک سلول از جنین در حال رشد را جدا می‌کند  و برای تعیین جنسیت آن را مورد  آزمایش قرار می‌دهد. اگر جنسیت جنین مورد نظر درست همان جنسیت تعیین شده باشد، جنین به رحم مادر منتقل می شود.

IVF یا لقاح آزمایشگاهی:

IVF یا لقاح آزمایشگاهی، یک روش درمان ناباروری است که در آن تخمک و اسپرم در محیط آزمایشگاهی با هم لقاح می‌کنند. در روش IVF برای تعیین جنسیت، اسپرم ها بر اساس جنسیت آنها جدا می شوند و سپس تخمک با اسپرم انتخابی بارور می شود. جنین حاصل از لقاح، سپس به رحم مادر منتقل می شود.

روش IVF برای تعیین جنسیت، معمولاً در زنانی که مشکل باروری دارند، استفاده می شود. این روش نسبتاً پرهزینه است.

روش IUI یا تلقیح داخل رحمی:

در روش IUI یا تلقیح داخل رحمی، اسپرم به طور مستقیم به رحم زن تزریق می شود. در روش IUI برای تعیین جنسیت، اسپرم ها بر اساس جنسیت شان از یکدیگر جدا می شوند.

یکی از روش های جداسازی اسپرم ها، رنگ آمیزی آنها با رنگ فلورسنت است. اسپرم های حاوی کروموزوم X معمولاً کوچکتر و کندتر از اسپرم های حاوی کروموزوم Y هستند. بنابراین، اسپرم های حاوی کروموزوم X با رنگ فلورسنت سبز و اسپرم های حاوی کروموزوم Y با رنگ فلورسنت قرمز رنگ آمیزی می کنند. سپس، اسپرم های رنگ آمیزی شده با استفاده از یک دستگاه جداکننده، از یکدیگر جدا می شوند.

روش غیر علمی تعیین جنسیت جنین

یکی از روش‌های غیر علمی که صحت آن در هاله ای از ابهام وجود دارد، استفاده از نوع خاصی پوزیشن برای داشتن رابطه جنسی است. براساس این اعتقاد اسپرم‌هایی با کروموزوم Y باید در نزدیک ترین حالت ممکن با دهانه رحم تخلیه شوند تا شانس بالاتری نسبت به کروموزوم‌های X داشته باشند. 

در این حالت مرد باید دخول را پشت بدن زن انجام دهد،  طوری که مرد در بالا و رو به کمر زن قرار گیرد. در روشی دیگر اگر والدین خواستار نوزاد دختر باشند، به آنها توصیه می‌شود که 4 روز قبل زمان تخمک‌گذاری اقدام به نزدیکی کنند. در این حالت چون اسپرم‌های X پایدارتر و منعطف تر هستند مدت زمان بیشتری را در دستگاه تناسلی زن زنده می‌مانند.

یکی دیگر از راه‌های غیر علمی تعیین جنسیت جنین وجود داشته که به ارگاسم زن وابسته است. در این روش اگر زن ابتدا به ارگاسم برسد محیط رحم قلیایی شده و احتمال لقاح در کروموزم Y بیشتر خواهد بود. اما اگر در هنگام نزدیکی، مرد اولین کسی باشد که به ارگاسم برسد به دلیل اسیدی بودن محیط واژن احتمال موفقیت لقاح در کروموزوم X بیشتر خواهد بود.

سوالات متداول 

آیا خوردن مواد غذایی بر تعیین جنسیت جنین تاثیر می‌گذارد؟

بله، غذا‌ها بر کیفیت اسپرم‌ها و همچنین بر اسدی و بازی بودن محیط واژن تاثیرگذار هستند.

آیا دمای اتاق بر تعیین جنسیت جنین تاثیر می‌گذارد؟

بله، دمای بالا موجب از بین رفتن کروموزوم های Y شده  و احتمال تولد فرزند دختر را افرایش می‌دهد.

آیا جنسیت بعد از ماه‌های اول بارداری تعیین می‌شود؟

خیر، جنسیت در هنگام لقاح تعیین شده و بستگی به نوع  ترکیب کورموزوم‌ههای Y و X دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط