پیشگیری از زایمان زودرس

پیشگیری از زایمان زودرس با چه روش هایی امکان پذیر است؟

پیشگیری از زایمان زودرس یکی از موضوعات حیاتی در مراقبت از سلامت مادر و نوزاد است. زایمان زودرس به تولد نوزاد قبل از هفته 37 بارداری گفته می شود و ممکن است به عواقب جدی برای سلامتی نوزاد و مادر منجر شود، از جمله اینکه نوزاد ممکن است با مشکلات تنفسی، عصبی، و یا اختلالات تغذیه‌ای مواجه شود. بنابراین باید مجموعه کارها و اقداماتی جهت پیشگیری از زایمان زودرس انجام دهید و رعایت کنید، که در ادامه به آن اشاره شده است.

روش های پیشگیری از زایمان زودرس

روش های پیشگیری از زایمان زودرس

پیشگیری از زایمان زودرس از اقدامات مهم دوران بارداری است، که حتما باید زنان باردار باید این اقدامات را رعایت کنند. این اقدامات عبارتند از:

مراقبت‌های پیش از بارداری

رعایت دستورالعمل های مراقبتی پیش از بارداری بر کاهش احتمال زایمان زودرس موثر است. رعایت دستورالعمل های مراقبتی چون:

رعایت بهداشت دهان و دندان، درمان بیماری‌های واژینال، مصرف مکمل‌های غذایی مفید، داشتن رژیم غذایی سالم، رعایت فواصل بارداری، کنترل بیماری‌های مزمن و…

بیشتر بخوانید: تفاوت زایمان طبیعی و سزارین!!!

مراقبت های پزشکی منظم در دوران بارداری

حتما در دوران بارداری جلسات منظم با پزشک زنان خود جهت بررسی های منظم و برنامه مراقبت های پزشکی داشته باشد. در این جلسات مشکلات زود تشخیص داده شده و پزشک اقدامات لازم را جهت پیشگیری از زایمان زودرس انجام می دهد.

تغذیه سالم

تغذیه سالم و مناسب دوران بارداری به سلامتی جنین و مادر کمک می کند و در پیشگیری از زایمان زودرس موثر است. حتما در دوران بارداری مواد مغذی چون ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و مکمل ها را مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: تغذیه در بارداری

اجتناب از مصرف مواد مخدر و الکل

مصرف مواد مخدر و الکل علاوه بر آسیب زا بودن برای سلامت جنین و مادر، خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد. پرهیز از مصرف الکل و استعمال دخانیات در دوران بارداری، ضروری است.

مدیریت استرس

استرس در دوران بارداری نقش بسزایی در زایمان زودرس دارد. توصیه می شود که مادران جهت مدیریت استرس و افزایش آرامش فعالیتهای آرامش‌بخش مانند یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن انجام دهند.

مدیریت استرس

استراحت مناسب و کافی

استراحت کافی و پرهیز از فعالیت‌های سنگین از جمله اقدامات مهم در دوران بارداری است. زیرا به حفظ سلامت مادر در دوران بارداری کمک کرده و خطر زایمان زودرس را کاهش می دهد.

مدیریت بیماریها و عوارض

برخی از بیماری‌ها چون فشار خون بالا، دیابت، بیماری های خودایمنی و افسردگی سبب ایجاد زایمان زودرس شوند. مدیریت و درمان این بیماری‌ها، خطر زایمان زودرس را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی و بارداری

حفظ وزن متعادل

افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی است؛ اما این میزان افزایش وزن باید تحت کنترل باشد که بیشتر از حد نرمال نباشد. زیرا افزایش وزن بیش از حد نرمال عوارضی برای مادر و جنین از جمله زایمان زودرس ایجاد می کند.

نوشیدن مایعات

نوشیدن آب و مایعات فراوان در دوران بارداری علاوه بر تنظیم متابولیسم در پیشگیری از زایمان زودرس تاثیر دارد.

کنترل دیابت

دیابت یک بیماری مزمن است که در زایمان زودرس نقش دارد. حتما پیش از بارداری و دوران بارداری سطح قند خون را اندازه گیری کرده و کنترل کنید تا دچار دیابت بارداری و زایمان زودرس نشوید.

بیشتر بخوانید: درد واژن در بارداری

مکمل پروژسترون

مصرف مکمل‌های پروژسترون در زنان می‌تواند به کاهش خطر زایمان زودرس در دوران بارداری کمک کند. پروژسترون معمولاً این خطر را کاهش می‌دهد و در برخی موارد، پزشکان با انجام عمل جراحی و بخیه‌زدن دهانه رحم از بروز زایمان زودرس در زنان دارای دهانه رحم کوتاه و سابقه این عارضه جلوگیری می‌کنند. با توجه به ویژگی‌های متفاوت هر فرد در دوران بارداری، پیشگیری از زایمان زودرس نیازمند برنامه‌ریزی و مراقبت‌های مخصوص است.

خلاصه

پیشگیری از زایمان زودرس یکی از موارد حیاتی در مراقبت از سلامت مادر و نوزاد است. برای جلوگیری از این مشکل، مراقبت‌های پزشکی منظم، مصرف مکمل‌های مورد نیاز، حفظ سبک زندگی سالم، و اجتناب از استرس و فعالیت‌های سنگین بسیار اهمیت دارد. همچنین، مراجعه به پزشک به‌موقع در صورت وجود هرگونه علائم نگران‌کننده و پیگیری دقیق نشانه‌های بارداری از اقدامات مهم در پیشگیری از زایمان زودرس است. اطلاعات دقیق و آگاهی از عوامل خطرزا و روش‌های پیشگیری می‌تواند به زنان در این مسیر کمک کند تا برای سلامتی خود و نوزادشان بیشتر بکوشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط